home about linkies tutobies


Annyeong Haseyo


Ranazk and Azzahra @ Earth, u can call me Zahra and Ran :)

Talkie

Put your cbox code here

Post



Credits


© 2014. Template by Rana Zk and Azzahra. Code from Alya Rahimah
Study ikut MoOd
Saturday | 0 Comments

Assalamualaikum...nak buat perkongsian sikit "Study mengikut Mood"..walaupun sekarang nie tak ada mood nak study :( tu lah yang rajin nak menaip ni...ehem ehem,okey.Street to the point.

SOALAN PELAJAR:

||Masalah yang saya hadapi ialah suka belajar mengikut mood.Jika mood saya tidak berapa baik,saya hanya akan membuat kerja rumah dan tidak mengulang kaji pelajaran.Sebaliknya jika MOOD saya dalam keadaan baik,saya mampu mengulang kaji pelajaran sampai berjam-jam lamanya..Subjek seperti hadith,tauhid,Muthalaah memerlukan hafalan.Disini saya juga ingin meminta tips dan nasihat untuk memudahkan saya menghafal dengan cara yang betul serta cepat mengingatinya.||

JAWAPAN:

||Tidak salah belajar mengikut mood asalkan mood untuk belajar itu lebih banyak.Namun mereka yang konsisten belajar dengan mengenepikan mood adalah lebih baik.Biasanya lebih berjaya daripada mereka yang pertahankan mood.Apakah itu MOOD?Ia adalah Frame of Mind,berkaitan dengan mental condition dan mental state.Ia boleh menjadikan seseorang itu kepada perilaku yang berbeza dan berubah-ubah misalnya kelakar,baran atau perwatakan yang pelbagai dalam masa yang sekejap.Manusia moody adalah mereka yg sukar dikawal serta gagal mengawal diri sendiri.|| 

Rasulullah SAW bersabda yg bermaksud:

"Jadikanlah dirimu orang alim (berilmu) atau orang yang menuntut ilmu atau orang yang selalu mendengar pengajaran atau orang yang mencintai (tiga golongan yang tersebut).Janganlah engkau menjadi daripada golongan yang kelima yang dengan sebabnya engkau akan binasa" -HR al-Bazzar


Soalan pelajar tu macam kene batang hidung sendiri -,-"...Time ada mood je nak study...dan satu lagi masalah yang tak boleh dielak,buat kerja last minute...Okey thats all...nak sambung study -- *gaya macam rajin*





















Labels:

Post a Comment